در نقشه کشی صنعتی مهندسی معکوس به اختصار به پیاده کردن و نقشه کشی و ساخت مجدد یک دستگاه گفته می شود . اما اگه می خواهید دیدگاه عمومی تری  در مورد مهندسی معکوس داشته باشید ادامه مطلب رو بخونید که خالی از لطف نیست. من این مطلب رو از سایت http://edutopia.ir/? براتون گذاشتم امیدوارم که مفید واقع بشه

 

 

ما با مهندسی معکوس بزرگ می شویم و رشد می کنیم!

کودکی ما از آن سرشاراست!

تا چه اندازه با مهندسی معکوس آشنا هستید؟

آیا آن را تنها ابزار تست زنی می دانید یا تکنولوژی مخصوص کشورهای در حال توسعه؟

**********

 

به آرمان شهر دانش و فرهنگ خوش آمدید!

در این صفحه، نتیجه ی پژوهش ها، تجربه ها و دیدگاه هایم را درباره ی مهندسی معکوس در اختیارتان می گذارم.

 

من مهندسی معکوس را دوست دارم!

راه کار بسیار قدرتمندی است!

 

 

به گونه ای با هوش طبیعت گرایانه سازگار است!

کودکان اولین تمرین هایشان را با آن آغاز می کنند.


 

بهترین ابزار عیب یابی است.

پس بیایید از زاویه ای دیگر به آن نگاهی بیاندازیم!


…..

..

**********

 

انسان در سرشت خود درک می کند که در برابر آفرینشی ایستاده است که بیش از سیزده میلیارد سال تجربه دارد، بنابراین، ما از کودکی دنبال به هم ریختن و خرد کردن سازه های طبیعی و مصنوعی و دوباره سر هم کردن آن ها هستیم. ما می خواهیم از تجربه ی آفرینش بهره ببریم و آن را یاد بگیریم و به سود خود بهبود بخشیم و استفاده کنیم.

 

انسان بارها به پرواز پرندگان خیره شده است، از آن تقلید کرده و این موجوداتِ پرنده را کالبد شکافی کرده تا توانسته با کمک مهندسی معکوس راه خود را به آسمان باز کند.

 

انسان با بررسی ساختار بدنی وال و سایر موجودات آب زی، زیر دریایی ها و هواپیماهایی ساخته است که کمترین اصطکاک را با هوا و آب دارند.

 

انسان با الگوبرداری از آفرینش به کشاورزی روی آورده است و با بازسازی غار، خانه های خود را ساخته است.

 

انسان با مهندسی معکوس پیشرفت کرده است.

آفرینش ما با مهندسی معکوس هم سو و همخوان است!

همین است که هر کودکی شیفته ی باز کردن و به هم ریختن قطعات اسباب بازی خود است.

 

**********

همین است که من دوست دار مهندسی معکوس شده ام و از آن جا که در آموزش همواره دنبال راه کارهای نو بوده ام، از آنجا که مهندسی معکوس با سرشت انسان اجین شده است، آن را مناسب برای تدریس یافته ام.

 

مهندسی معکوس، زیباست، ایده می دهد، فکر شما را باز می کند، شما را منتقد بار می آورد و … و از همه مهم تر آن است که شما راهی را که آفرینش و دیگران تا امروز پیموده اند ادامه می دهید، نه اینکه از صفر و از هیچ آغاز کنید.

 

در تجربه هایی که در تدریس با این فن داشته ام، بیشتر از هر چیز شیفتگی دانش آموزان به این شیوه جلب نظر کرده است و پس از آن یادگیری سریع!

**********

این شیوه امروز بیشتر، کاربردهای تجاری دارد و من نمی دانم که آیا کسی در تدریس از آن استفاده کرده و یا به عنوان یک طرح کاربردی در آموزش پیشنهاد شده یا نه؟ امیدوارم  بین مهندسی معکوس و روش های فعال تدریس پیوند برقرار شده باشد. اگر شما از کاربرد این شیوه آگاهی دارید، مرا بی خبر نگذارید.

**********

به هر حال چه خوب است که به عنوان یک آموزگار در تدریس خود نگاهی هم به آن داشته باشیم و از این، سازگارترین راهکار آموزشی با آفرینش و ساختار طبیعی انسان در کلاس درس نیز بهره ببریم.

 

من در کلاس تولید محتوای الکترونیکی، تدریس ادبیات، آموزش الفبا، رشته های معماری و نقشه کشی، فلسفه، فیزیک، شیمی در دوره های ضمن خدمت، نمونه هایی از آن را به شکل آزمایشی آموزش داده ام و مورد پسند و استفاده ی همکاران قرار گرفته است.

**********

بیایید به مهندسی معکوس فکر کنیم، نه برای تست زدن، برای رشد!

**********

این برداشت من در آرمان شهر دانش و فرهنگ از مهندسی معکوس است!

ساختار پیچیده و فنی آن را دور ریخته ام و آن را به شکلی ساده و کاربردی درآورده ام.

 

بسیار ساده است!

در “راه کارهای مهندسی معکوس” کافی است نام  محصول را با نام درس جایگزین کنید و از آن در تدریس بهره ببرید. از نمونه هایی که در بخش مهندسی معکوس وجود دارد الگو بگیرید و آن را بر اساس ذوق و توانمندی خودتان ویرایش کنید و در کلاس درس استفاده نمایید. در تدریس با این شیوه کار گروهی را از یاد نبرید!

 

مهندسی معکوس چیست ؟

دست یابی به یک کالا و طی کردن فرایند ساخت دوباره ی آن، بازیابی فرایند تولید و یافتن شاخص های اثرگذار در کارایی و عمل کرد آن بدون دسترسی به منابع، طرح ها، نقشه ها و Source

 

مثال:

- ساختار و سامانه ی یک موجود زنده و یا یک سازه ی طبیعی را بازبینی و پیاده سازی می کنند تا ساز و کارهای توانمندی یا خصوصیت را در آن کشف نمایند و آن را برای رفع نیازهای خود دوباره سازی کنند. هم جوشی هسته ای در خورشید، پرواز پرندگان، سیستم جهت یابی خفاش، تار عنکبوت، تزریق سمِ نیش مار نمونه هایی هستند که به کمک آن انرژی هسته ای، پریدن، رادار، لباس ضد گلوله و سرنگ ساخته شده است.

 

پل ها و ساختمانهای قدیمی وجود دارند که با وجود گذشت زمان  هنوز پابرجا باقی مانده ‏اند. مهندسین راه و ساختمان ممکن است هیچ نقشه و مدرکی از تولید آن بناها در دست نداشته باشند اما با مطالعه در مورد چگونگی ساخت، مواد اولیه استفاده شده و علل سالم ماندن آن تلاش می‌کنند تا از این دانسته ها در طرح های خود برای استحکام بیشتر بهره بگیرند.


- با بیرون آمدن یک محصول جدید، شرکت های دیگر آن کالا را تهیه و  قطعات آن را جدا میکنند  تا طرز کار، شیوه ی ساخت، و تکنیک های به کار رفته در تولید آن محصول را بدست بیاورند.



مهندسی معکوس با دریافت یک محصول تولید شده  آغاز و در یک جریان برعکس با بازبینی و بررسی تک تک قطعات و یافتن شیوه ی پیوند میان آن ها و دستیابی به نوع ماده ی اولیه قطعات به فرایند طراحی می‌رسد و از آنجا که در این مسیر، از محصول به نقشه ی آن دست می یابند، آن را مهندسی معکوس نامیده ‏اند.


مزایا:

-  کسب بیشترین دانستنی ها و کاربردها، درباره‏ ی ایده‏ های مختلف طراحی یک محصول با کنکاش و باز آفرینی

- بازسازی و تولید دوباره ی محصول

- ساخت محصول های تازه با گرفتن ایده از این محصول

- کشف و شناخت اشکال ها و ایرادهای محصول و برطرف نمودن آن

امروزه به همین دلیل ها، مهندسی معکوس به یکی از شاخه‏ های مهم مهندسی تبدیل گردیده است.


راه کار مهندسی معکوس:

- شناسایی اجزای سازنده ی یک محصول و روابط بین آن ها

- مستند سازی یک سیستم به گونه ای که درک مناسبی از آن محصول را ایجاد نماید.

- دگرگونی در سیستم به گونه ای که با خواسته های جدید هم خوانی داشته باشد.

- باز تولید محصول با دگرگونی های جدید

 

**********

راه کار مهندسی معکوس در تدریس:

- به شاگردان اجازه دهید که درس جدید را مطالعه و آن را پیاده سازی نمایند:

در درس ادبیات کلمه ها را پیدا و با کمک لغت نامه یا موتورهای جستجو آن را تعریف نمایند.

در هنر، نوع رنگ های یک اثر هنری را مشخص و اجزای به کار رفته در اثر را تجزیه و در برگه های جداگانه کپی برداری نمایند.

 

- تمام دستاوردهای بالا را به صورت نوشته، فیلم، عکس، نقاشی، صوت ثبت نموده و مستند نمایند آن گاه به صورت گروهی به تجزیه و تحلیل آن بپردازند:

در ادبیات، درباره ی این بحث کنند که به چه دلیل از یک واژه استفاده شده و شاعر یا نویسنده از پیوند میان آن با سایر واژگان چه منظوری داشته است؟

در هنر، ارتباط میان رنگ ها و پیوند میان اجزای تشکیل دهنده ی تصویر را کشف کنند و سعی کنند با ایجاد یک ارتباط درونی با اثر، به اندیشه های هنرمند در هنگام ساخت اثر پی ببرند. اجزای کپی شده در برگه های گوناگون را به تنهایی یا با اجزای دیگر کنار هم چیده و پیوند میان آن ها را پیدا کنند. دلیل استفاده ی هنرمند از یک رنگ در یک جای اثر و هم نشینی رنگ های خاص با یکدیگر چیست؟

 

- بازآفرینی درس و تشکیل ساختاری جدید با کمک اجزای تفکیک شده ی بحث. با گذر از مستند سازی، فراگیران به درس تسلط کافی پیدا کرده اند و زمان آن رسیده است که درس از حالت دریافت داده خارج شده، پردازش شود و فرایند توسعه و تعمیق شکل بگیرد.

در ادبیات، آیا  هر کلمه و واژه در جای درست خود قرار گرفته است؟ نمی توان با تغییر واژگان و یا جابجا نمودن آن ساختار بهتری به اثر داد؟ هم چنین فراگیران می توانند کلمه های تازه را در جایگاه های تازه ای استفاده کنند. نسخه برداران قدیم با انجام چنین کاری گرفتاری های زیادی برای پژوهشگران در پیدا کردن اصل اثر بوجود آورده اند. آن ها به ذوق و سلیقه ی خودشان کلمه ها و واژگان نویسندگان و شعرای بزرگ را جابجا کرده و تغییر داده اند. امروز همین شیوه می تواند باعث رشد فکری، ذوق هنری و توانایی های نهفته در فراگیران بشود.

در هنر، تغییر رنگ های استفاده شده، تغییر اجزا و جابجا نمودن آن ها، خلق موقعییت های جدید کمک بسیاری به رشد و درک فراگیران خواهد نمود.

- تولید یک محتوای تازه بر اساس سرفصل درس

داده ها آماده است، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است، نکته های قوی و ضعیف آن مشخص گردیده است، کاربردهای جدیدی برای آن ها پیدا شده است، وقت آن است که به دست فراگیران محتوای جدیدی تولید شود.

شعر، نثر، بیان احساس، نقاشی، طراحی، نقشه، قالب، فیلم، محتوای چند رسانه ای، فرضیه، معماری، …، با استفاده از داده هایی که در درس آمده اما اکنون کاربرد و ساختار نوی به خود گرفته است. هر چه گام ها، ریشه ای تر و پخته تر برداشته شده باشد، خروجی کامل تر و ارزشمندتر است.

یک خروجی کامل به خوبی پردازش شده، اشکال ها و ایرادهای محصول ابتدایی را ندارد، به روز و تازه تر است. این تنها و تنها به این دلیل که بازبینی و بازسازی یک محصول دیگر است به این ارزش دست پیدا کرده است.

**********

در یک فرایند ایده آل و آرمانی به این بیاندیشید که پس از پایان دوره ی تدریس فراگیران شما خروجی ای تولید نموده اند که اگرچه بر اساس سرفصل ها و داده های کتاب درسی و تدریس شماست، کامل تر، پخته تر، ارزشمندتر و کاربردی تر است.

 

نوشته شده در تاریخ سه شنبه 24 اردیبهشت 1392    | توسط: مدیر وبلاگ    | طبقه بندی: آموزش نقشه کشی،     |
نظرات()